Jak wybrać deskorolkę?

Skateboarding to doskonała zabawa, a także sposób na spędzanie wolnego czasu. Niezależnie od wieku, ten sport dostarcza dużo adrenaliny - dzieciom, młodzieży, dorosłym, chłopcom i dziewczętom.

W ostatnich latach obserwujemy powrót do tego sportu. Powstające jak grzyby po deszczu skateparki dodatkowo podkręcają atmosferę. Kilka lat temu deskorolka była zarezerwowana dla chłopaków. Dzisiaj coraz częściej widzimy na deskach dziewczyny. Kolejny ewenement to wiek osób jeżdżących na deskach. Obserwujemy, że coraz więcej osób dorosłych zaczyna jeździć na deskach. Do naszego sklepu przychodzi dużo osób, które mają problem z dobraniem właściwej deski. Często obserwujemy sytuacje, gdzie ktoś przychodzi z konkretnym nastawieniem a wychodzi zupełnie z inną deską. Przy wyborze deskorolki należy dobrze zastanowić się jak chcemy z niej korzystać.

Postaramy się podpowiedzieć na co zwrócić uwagę podczas wyboru deskorolki.

Deskorolka kojarzy nam się głównie z klasyczną deskorolką, ale termin ten dotyczy również innych desek. Deskorolka to określenie deski z kółkami. Możemy wyróżnić kilka podstawowych kategorii:

Skateboard to mała, zwrotna deska, która doskonale sprawdzi się podczas jazdy w skateparku, na U-rampach, podczas pokonywania przeszkód, a także podczas zwyczajnej jazdy po mieście.

Cruiser to deskorolka, której podstawowym celem jest przemieszczanie się po mieście. W ramach tej grupy rozróżniamy Shortboardy i Cruisery. Shortboardy to niewielkie deski, które są bardzo zwrotne i dynamiczne. Główną zaletą tych desek są małe rozmiary, co powoduje, że deska może być zawsze z nami. Służy do pokonywania niewielkich dystansów. Łatwo mieści się w dłoni, plecaku. Możemy ją wszędzie ze sobą zabierać: do szkoły, na wakacje, na spotkanie ze znajomymi. Jest poręczna, lekka i charakteryzuje się super skrętnością i niepowtarzalnym designem. Rozróżniamy plastikowe i drewniane deskorolki typu Shortboard. Prosimy nie postrzegać tej deskorolki jako typowo dziecięcej. Etykietka ta nie oddaje zalet tej deskorolki. Każdy kto jeździł na takim małym Shortboardzie wie o czym mówimy. Warto zwrócić uwagę na jakość tej deski, bo w szczegółach drzemie jej moc. Cruiser to przeważnie deska drewniana wykonana z minimum siedmiu warstw klonu kanadyjskiego. Zastosowanie tej deski, podobnie jak małego Shortboarda, to przemieszczanie się po mieście. Różnica może dotyczyć bogatszej gamy rozmiarów. Praktycznie wszystkie deski od 28” to Cruisery. Różnica leży również w budowie trucków i większej gamie kółek. W obu tych deskach powinniśmy mieć kółka miękkie np. 78A.

Longboard to jeszcze inna bajka. W tej kategorii też mamy kilka rodzajów desek. Downhill (95-100 cm) przeznaczone są do jazdy z góry z dużą prędkością. Charakterystyczną cechą takich desek jest ich sztywność. Deski downhillowe zazwyczaj są grubsze od innych desek. Mogą być wzmacniane włóknem węglowym lub szklanym aby poprawić dodatkowo ich twardość. Slalom (68- 89 cm) są krótsze i nieco węższe od pozostałych desek. Trucki w takich deskach są również węższe (150 mm i mniej), co ułatwia ciasne wchodzenie w zakręty. Kółka w przy tych deskach są szersze i bardziej płaskie, aby zwiększyć powierzchnię styku z podłożem. Cruising (100-130 cm) Deski cruisingowe są najpowszechniej występującymi deskami. Deski takie są dłuższe od innych desek, a cechą charakterystyczną jest dłuższy tail i krótki nose. Jazda na takich deskach jest płynna i bardzo przyjemna, gdyż są one bardzo miękkie i elastyczne (uginają się pod ciężarem ciała podczas jazdy). Do desek takich najczęściej montowane są trucki 170 + i kółka 70 mm i więcej. Mniejsze kółka nie są najlepszym wyborem, gdyż deska ciężej pokonuje wszelkie nierówności.

Surf&Skate to typ deskorolki zaprojektowany z myślą o surferach, którzy szukali sposobu na trening w miejskich warunkach. Chodziło o to, aby uzyskać na deskorolce efekt podobny jak na klasycznej desce surfingowej. Deskorolka Surf&Skate pozwala uzyskać prędkość i dynamikę jazdy dzięki odpowiedniemu balansowi ciała. Efekt taki uzyskujemy dzięki specjalnie zaprojektowanym truckom, gdzie przedni i tylny truck różnią się od siebie. Przedni truck jest motorem napędowym dzięki szerokiemu zakresowi poruszania w płaszczyźnie przez co umożliwia szybkie skręty. Tylny truck zapewnia stabilność desce. Taki duet to istny dynamit. Jazda na takiej desce nazywana jest często asphaltsurfing. Na desce Surf&Skate możemy jeździć zarówno na płaskiej nawierzchni, jak również na specjalnie skonstruowanych sztucznych falach.